Om te weten hoe het bedrijf is ontstaan, moeten we eerst terug naar Kroatië in de jaren tachtig. Als kind zat Velimir Jelović al op zijn kamer te spelen met lampjes en electronica-onderdelen om iets te maken wat er nog niet is. Van kleins af aan is hij geïnteresseerd in electronica, innovaties en het “uitvinden” van nieuwe duurzame dingen. Vanwege de oorlog in wat toen nog Joegoslavië heette, gaat hij als 18-jarige in 1994 naar Nederland. Velimir moet behoorlijk wennen aan dat vreemde land, met allemaal lange en haastige mensen die hem gedag zeggen op straat, maar hij is geen type om daar lang bij stil te staan. Hij wil zo snel mogelijk aan het werk om niet op kosten van de staat te hoeven leven. Na een aantal jaren gewerkt te hebben voor diverse bedrijven  start hij zijn eigen elektro-installatiebedrijf en is daar erg succesvol in, totdat de coronacrisis zich aandient. De grote bedrijven waar hij voor werkt sturen alle onderaannemers naar huis vanwege corona. Ineens zit hij thuis met een TOZO-uitkering. Natuurlijk is dit niks voor Velimir. Hij ziet zijn kans schoon om terug te gaan naar zijn jongensdroom om met innovaties bezig te zijn. Hij is gecharmeerd van de innovatieve producten van twee Kroatische fabrikanten en wil deze producten op de Nederlandse markt brengen. Dan ontmoet hij ondernemer  Johan Knopper, die net zo enthousiast is over deze slimme oplossingen als hij, waarna ze besluiten om samen Smart City Design op de kaart te gaan zetten.

Zendingswerk; combineren van functionaliteit en design
Het is duidelijk dat de heren een missie hebben. Smart City Design moet het eerste aanspreekpunt worden voor de hele productenrange van de fabrikanten. Johan vertelt er direct bij dat er nog heel veel kennis overgebracht moet worden over de mogelijkheden die de producten bieden. “De bankjes van tegenwoordig verzamelen zó veel gegevens. Die worden opgeslagen in een cloudplatform waar je weer analyses op kunt loslaten. Dat is iets dat veel groter is dan we in eerste instantie zelf dachten. Gemeenten hebben echt behoefte aan het meten van bijvoorbeeld fijnstof of ozon. Hoe mooi is het dan als je dan niet een eenvoudige paal plaatst met een of andere sensor erin, maar dat je mensen ook iets kunt geven, een leuke plek om rustig te kunnen zitten? Je laadt je telefoon op en ondertussen werkt het bankje door:  Data verzamelen die de gemeente nodig heeft, Informatie delen via de LCD schermen, enz.”. Het is dan ook niet raar dat diverse gemeenten op dit moment interesse tonen.

De combinatie van functionaliteit en design is voor beide heren een belangrijke voorwaarde. Johan legt uit: “Je kunt alles met een zonnepaneel aansturen. Dat zie je ook heel veel, ook langs de snelweg. Je zet er gewoon een vierkant zonnepaneel bij  en dan heb je energie. Superfunctioneel. Maar het past niet binnen het stadsbeeld. Daar moet je in onze optiek de combinatie maken met de functionaliteit en datgene wat je echt nodig hebt”. Praktijkvoorbeelden hebben ze genoeg. Zo zijn ze in gesprek met een gemeente die regenwater wil opvangen voor de groenvoorziening. Dát zijn de opgaven waar de heren van Smart City Design enthousiast van worden. Meedenken hoe je op de beste manier de straat kunt vergroenen met een combinatie van bestaande producten. Bijvoorbeeld door plantenbakken te maken van regenwater opvangsystemen, er een meet- en regelsysteem in te zetten waarbij de solarboom, die ernaast staat, de plantenbak kan verlichten en het water verspreid wordt wanneer het nodig is.

Op korte termijn ligt het niet in de planning om zelf producten gaan ontwikkelen. Al komt de picknicktafel met  de parasol toch eigenlijk wel uit de koker van Smart City Design. De fabrikant had een mooie parasol gemaakt met een bankje waar zij niet zo enthousiast over waren. Het idee van de parasol vinden ze wel briljant voor (stads)stranden of parken. Maar dan wel met een mooi ontwerp erbij, een picknicktafel. De heren zitten boordevol ideeën om nieuwe combinaties te maken. De combinatie van deze producten is ook heel goed te maken met allerlei andere slimme bedrijven in Nederland. Voor de regenwatersystemen werken ze bijvoorbeeld samen met Sunny Rain Solutions.

 vlnr Johan Knopper en Velimir Jelović

Voorlopig focust Smart City Design zich op de producten die ze direct kunnen leveren; de slimme bankjes in drie verschillende modellen, de solarboom in twee varianten, de ene met alleen een bankje en de andere met werkplekken, solar ligstoelen, een palmboom met schermen en een slimme prullenbak. Uiteindelijk – nadat het concept uitgebreid getest is in een pilot- zullen ze de solarboom in combinatie met wateropvangsystemen ook als product aanbieden. Daar ligt echter niet de prioriteit. De prioriteit ligt bij het overtuigen van de potentiële klanten dat het niet om ‘zomaar’ een bankje of een solar boom gaat. Het is écht iets waar burgers en overheden iets aan hebben, maar je moet het wel zien.

Je ziet het pas als je het doorhebt
Iemand die het ziet, is bijvoorbeeld een leverancier van elektrische rolstoelen en scootmobiels in Den Haag. Mindervaliden in een elektrische rolstoel of scootmobiel kunnen net zo lang buiten zijn als hun accu het toelaat. Voor deze groep mensen zou de bewegingsvrijheid enorm vergroten als ze op meerdere plekken in de openbare ruimte hun apparatuur kunnen opladen. Op dit moment is dat nog niet gebruikelijk in Nederland, gratis stroom. Als het aan Smart City Design ligt, laden ze hun rolstoel gratis op via de smart solarboom of de bankjes. De zonne-energie kost tenslotte niets, maar voor de mindervaliden betekent het een belangrijke verbetering van hun mobiliteit. De leverancier van de rolstoelen en scootmobiels begrijpt als geen ander het belang van deze functionaliteit en is inmiddels een enthousiast ambassadeur van de solar boom.

Velimir heeft een duidelijk beeld waar de producten het beste geplaatst kunnen worden: “Onze solar bomen zijn perfect voor ontmoetingspunten op fiets- en wandelpaden, op stadspleinen, of bij kleine bruggetjes die ook verlichting nodig hebben. Vaak is er op die plekken geen electriciteitsnet. Zo’n boom kost wel iets, maar als je ziet wat de infrastructuur vaak met zich meebrengt aan kosten om er even een kabeltje heen te trekken, dan valt het nog wel mee”. Een andere plek waar zij mogelijkheden zien, zijn de parkeerterreinen langs de snelwegen. Dat je na een paar uur rijden even kunt gaan zitten op een slimme bank en meteen even je laptop en je telefoon kunt opladen. De heren hebben er vertrouwen in dat hun slimme straatmeubilair over een tijdje op meerdere plaatsen te zien is. Misschien wordt het zelfs wel de standaard. Want zeg nou zelf, je gaat toch niet meer op een bankje zitten waar je je telefoon niet kunt opladen?

 

Meer informatie? Neem contact op met Smart City Design www.smartcitydesign.nl