Proeven met de zelfrijdende bus gestart in Helsinki

Drie verschillende prototypes van zelfrijdende bussen worden in vijf Europese steden getest. De eerste pilot is in april gestart in Helsinki.

De pilots zijn onderdeel van het FABULOS-project (Future Automated Bus Urban Level Operation System), dat tot doel heeft de invoering van nieuwe soorten geautomatiseerde last mile-oplossingen in Europa te versnellen.

De pilots zijn al gestart in Helsinki, Finland, en zullen deze maand beginnen in Gjesdal (Noorwegen) en Tallinn (Estland), afhankelijk van de COVID-19 beperkingen. Daarna volgen Lamia (Griekenland), Helmond (Nederland) en een uitbreiding in Gjesdal in het najaar.

Elk van de drie leveranciers – Sensible4-Shotl, Saga en Mobile Civitatem – heeft tot 1 miljoen euro ontvangen om hun zelfrijdende bussen in twee steden te laten rijden. Tijdens de testfase van  50-dagen zullen de functionaliteit, interoperabiliteit en veiligheid van de bussen beoordeeld worden.

Pilot in Helsinki
De eerste FABULOS-luchtpiloot werd in april in Helsinki gelanceerd. Het wagenpark van drie bussen  vertrekken van het drukke station van Pasila, met snelheden tot 40 km/u. Het grootste deel van de route is in gemengd verkeer en omvat verschillende kruispunten met verkeerslichten, bochten naar rechts, parkeren op straat en een rotonde. Er zijn drie bushaltes op de route en on-demand ritten zijn beschikbaar via een mobiele app.

Jan Vapaavuori, burgemeester van Helsinki: “Helsinki wil de meest functionele stad ter wereld zijn. Innovatie om de best mogelijke stedelijke levensomstandigheden te ondersteunen is de kern van onze strategie. De bevordering van duurzame mobiliteit wordt dan ook als een hoge prioriteit beschouwd. Wij streven naar een aangenaam milieu, goede toegankelijkheid en vloeiend vervoer en naar vermindering van de milieueffecten. Naar mijn mening kan het FABULOS-project een grote bijdrage leveren aan het bereiken van dit doel door de voordelen van autonoom openbaar vervoer aan te tonen.

Technisch gezien hebben de shuttlebussen geen chauffeur of steward aan boord nodig, aangezien ze volledig zelf kunnen rijden, maar voor de pilot zullen de bussen worden bewaakt vanuit een speciaal controlecentrum. In uitzonderlijke situaties kan een operator op afstand toestemming geven om een object te passeren, zoals een auto die de weg blokkeert, of om de controle over de voertuigen over te nemen.

Het FABULOS-project is gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

 

Bron: Cities Today
Beeld: Forum Virium Helsinki

Trials with the self-driving bus started in Helsinki

Drie verschillende prototypes van zelfrijdende bussen worden in vijf Europese steden getest. De eerste pilot is in april gestart in Helsinki.

De pilots zijn onderdeel van het FABULOS-project (Future Automated Bus Urban Level Operation System), dat tot doel heeft de invoering van nieuwe soorten geautomatiseerde last mile-oplossingen in Europa te versnellen.

De pilots zijn al gestart in Helsinki, Finland, en zullen deze maand beginnen in Gjesdal (Noorwegen) en Tallinn (Estland), afhankelijk van de COVID-19 beperkingen. Daarna volgen Lamia (Griekenland), Helmond (Nederland) en een uitbreiding in Gjesdal in het najaar.

Elk van de drie leveranciers – Sensible4-Shotl, Saga en Mobile Civitatem – heeft tot 1 miljoen euro ontvangen om hun zelfrijdende bussen in twee steden te laten rijden. Tijdens de testfase van  50-dagen zullen de functionaliteit, interoperabiliteit en veiligheid van de bussen beoordeeld worden.

Pilot in Helsinki
De eerste FABULOS-luchtpiloot werd in april in Helsinki gelanceerd. Het wagenpark van drie bussen  vertrekken van het drukke station van Pasila, met snelheden tot 40 km/u. Het grootste deel van de route is in gemengd verkeer en omvat verschillende kruispunten met verkeerslichten, bochten naar rechts, parkeren op straat en een rotonde. Er zijn drie bushaltes op de route en on-demand ritten zijn beschikbaar via een mobiele app.

Jan Vapaavuori, burgemeester van Helsinki: “Helsinki wil de meest functionele stad ter wereld zijn. Innovatie om de best mogelijke stedelijke levensomstandigheden te ondersteunen is de kern van onze strategie. De bevordering van duurzame mobiliteit wordt dan ook als een hoge prioriteit beschouwd. Wij streven naar een aangenaam milieu, goede toegankelijkheid en vloeiend vervoer en naar vermindering van de milieueffecten. Naar mijn mening kan het FABULOS-project een grote bijdrage leveren aan het bereiken van dit doel door de voordelen van autonoom openbaar vervoer aan te tonen.

Technisch gezien hebben de shuttlebussen geen chauffeur of steward aan boord nodig, aangezien ze volledig zelf kunnen rijden, maar voor de pilot zullen de bussen worden bewaakt vanuit een speciaal controlecentrum. In uitzonderlijke situaties kan een operator op afstand toestemming geven om een object te passeren, zoals een auto die de weg blokkeert, of om de controle over de voertuigen over te nemen.

Het FABULOS-project is gefinancierd door het onderzoeks- en innovatieprogramma Horizon 2020 van de Europese Unie.

 

Bron: Cities Today
Beeld: Forum Virium Helsinki